Operanørdens guide til Filmstriben og eReolen

03.04.20
Operahusene holder lukket over hele Europa, og vi er sikkert mange, der savner at kunne tage plads i plyssæderne og lade os blæse bagover af en fyndig arie og en medrivende handling. Heldigvis er der hjælp at hente på bibliotekets online-tjenester.

Filmtip: Maria by Callas

Tom Volfs anmelderroste montage om det 20. århundredes største operaikon er fængslende og bevægende og ligger tilgængelig på Filmstriben. Filmen er sammensat af restaurerede billeder og filmklip af stilikonet Callas, som følges nådesløst verden rundt af pressefotografer og af offentligheden, som både elsker hende – og elsker at foragte hende, hvis hun træder det mindste ved siden af. Callas fortæller selv åbenhjertigt om sine glæder og sorger i montagens mange klip fra interviews, og hendes egen stemme suppleres af mezzosopranen Joyce DiDonatos, som læser op af Callas’ private breve til venner og bekendte. Måske allermest gribende er filmens brug af lyd- og filmoptagelser af Callas, der fremfører arier. Man mærker i fremførelsen den sårbare Marias smerte over hendes livs mange nedture – skandaleombrust aflysning, skilsmisse og en ulykkelig kærlighedsaffære – og man forstår til fulde Callas, når hun på et tidspunkt fortæller en interviewer, at opera simpelthen er det sprog, hun bedst udtrykker sig på.

Bogtip: Callas-biografi

Montager er altid mere lyriske, end de er kronologisk fortællende. Har man efter Maria by Callas lyst til en mere gængs biografisk tilgang til operalegenden, kan Maria Hellebergs "Callas" anbefales. Den findes på eReolen og følger læseren med stor indføling fra hun er en genert lille pige og op gennem hendes storslåede scenekarriere. Operadivaen har også fået sit eget kapitel i Hellebergs Kvinder der forandrede verden.

Filmtip: Tryllefløjten i skyttegraven

Mozarts Tryllefløjten er en charmende blanding af højdramatik, slapstick-komik og øjeblikke af guddommelig skønhed. Måske er det på den måde ikke så overraskende, at den har talt særligt til en Shakespeare-instruktør som Kenneth Branagh. I hvert fald mærker man i spillefilmversionen af "Tryllefløjten" (2006) tydeligt instruktør Branaghs forståelse for, at et sandt mesterværk taler til os på tværs af århundreder. Handlingen har han hensat til 1. verdenskrig; Tamino er soldat, De Tre Damer er feltsygeplejersker og fuglefængeren Papageno bruger sine fugle til at spore giftgasser. Det er musikalsk, underholdende - og 1. verdenskrig-vinklen er langt mindre dyster, end den måske kan lyde. Filmen findes på Filmstriben.
 

Bogtip: Guide til Mozarts operaer

Bliver man bidt af Tryllefløjten og får lyst til at blive klogere på syngespillets tilblivelse og komposition, kan man kigge ind på eReolen og finde Leif V. S. Balthzersens "Mozarts operaer – en guide". Her kan man læse alt om, hvordan Tryllefløjten blev til, hvorfor den er spækket med referencer til frimurerlogen – og så er der et fyldigt handlingsreferat på operafører-måden, hvor musikkens forskellige elementer forklares.

Filmtip: Superforføreren i nye klæder

Mozart-operaer er jo ikke sådan lige at få nok af, og heldigvis er der mere at komme efter på Filmstriben. Her finder man nemlig operafilmen "Juan" (2010), baseret på Mozarts opera "Don Juan" og instrueret af Kasper Holten. Holtens Juan er sat op i tid og foregår i vore dage, og den oprindelige italienske tekst er oversat til engelsk og bearbejdet kraftigt. Man skal være frisk på at se den ikoniske superforfører tale i smartphone og hans kammertjener drikke dåseøl, og på at høre Juan og resten af persongalleriet bruge ord som ”p*ssy” og ”f*ck”. Men musikken er den samme, som da Mozart skrev værket i 1787 – og det er dramaet på liv, død, kærlighed og forførelse for så vidt også. Lars Ulrik Mortensen dirigerer sublime Concerto Copenhagen så englene synger, og sangerne er bl.a. Christopher Maltman i hovedrollen og Elizabeth Futral som den svigtede Donna Elvira.

Bogtip: Kierkegaard og Mozart 

Bagefter kan man passende udnytte Corona-tidens stilhed til at fordybe sig i en klassiker på eReolen. Her kan man nemlig finde Søren Kierkegaards "Enten-Eller", og den er spækket med Don Juan-referencer. Et helt kapitel - ”De umiddelbare erotiske stadier ~ eller ~ Det musikalsk-erotiske” – er faktisk dedikeret til Mozarts opera, som Kierkegaard var kæmpefan af. Enten-Eller indeholder også Kierkegaards egen fascinerende Don Juan-fortælling, nemlig fiktionen Forførerens dagbog om den unge Johannes forførelse af den skønne Cordelia.

Filmtip: Holten og Ringen

Hvis man i stedet vil se og høre mere til Kasper Holten, kan man fortsætte på Filmstriben med portrætfilmen "Ringen – en film om Kasper Holten". Filmen følger Holten under hans arbejde med at iscenesætte Wagners samlede Nibelungens ring på Operaen i København i 2006. Med premieren på Ringen sluttes også en personlig ring for Holten, som i filmen fortæller om, hvordan han allerede som lille dreng drømte brændende om at sætte Wagners værker op på en stor opera-scene.

Hvis man – som nærværende operanørd – selv havde en stor oplevelse med at se den samlede Ring på Operaen dengang, er filmen desuden en nostalgisk rejse tilbage til midt-00’erne, hvor Operahuset var funklende nyt, og opera var breaking news-stof i danske medier. 

Bogtip: Opera 101

Én af de ting, der gør filmen om Kasper Holten seværdig er hans evne til at sætte ord på, hvad operaen kan som genre. Dét talent ruller han ud i En lille bog om opera fra 2018, som findes på eReolen. Bogen henvender sig til opera-nybegyndere, men kan sagtens læses af overbeviste fans også. Hvad er det nu en baryton er for noget? Hvorfor dør sopranerne altid? Og hvilke tanker gør en instruktør eller en operachef sig, når han eller hun sætter en opera op? Dette og meget mere giver Holtens velskrevne bog svar på. På eReolen kan man også læse Peter Dürrfelds bog "Operaguide", som tager læseren på en lyntur rundt i forskellige, populære operaer. Gerne med en humoristisk tone – men altid med respekt for mesterværkerne. Så er man godt forberedt, når operahusene snart offentliggør deres nye sæsoner. Og når de forhåbentlig inden længe kan slå dørene op og tage imod publikum igen.