Ida Luka Holmegaard: LOOK - læseinspiration

Læseanbefalinger fra arrangementet "Ida Luka Holmegaard: LOOK"

Ida Luka Holmegaards bog LOOK - Læsninger var omdrejningspunkt for arrangementet på Stadsbiblioteket i Lyngby onsdag den 11. november, hvor Holmegaard fortalte om sin bog, mens kunstformidler Mia Flindt guidede deltagerne i at skabe deres egne looks ved hjælp af fashion boards og tekstilcollager.

LOOK - Læsninger placerer sig mellem prosa-, roman- og essay-genren og undersøger på fascinerende vis, hvordan vi læser hinanden og bliver læst gennem det tøj, vi klæder os i. Tekstilproduktion, køn, identitet, stress og verdenslitteraturhistoriens ikoniske sæt tøj bliver vendt i Holmegaards smukke bog. 

Den unge Werthers lidelser af Goethe var ét af de værker, som nævnes i Holmegaards bog, og som blev diskuteret på scenen den 11. november. I sin ulykkelige forelsket i Lotte, tilbeder Werther et bestemt lyserødt bånd, hun engang har båret på en kjole, og han slider et bestemt sæt tøj op, som han havde på, da han var til fest med Lotte. Siden forsøger han uden held at genskabe tøjsættet:

"Det holdt hårdt, før jeg besluttede mig til at kassere den blå, enkle frakke, som jeg havde på, da jeg dansede med Lotte første gang, men til sidst så den temmelig pauver ud -. Jeg har fået syet én fuldsætndig magen til, med krave og opslag, og med gul vest og benklæder til.
Samme virkning har den dog ikke helt. Jeg ved ikke -. Den bliver mig vel kærere med tiden, vil jeg tro."

 

J. D. Salingers hovedperson Holden Caulfield har det ikke nemt - og det mærkes på hans forhold til tøjet. Holden sveder sig igennem en skjorte og tager en bevidst fjollet hat på, mens han bevæger sig utilpasset og selvdestruktivt rundt i New York efter at have forladt sin præstigefyldte kostskole. 

Ynglingen Orlando lever den første halvdel af sit liv som mand, og den sidste halvdel som kvinde. Det giver anledning til flere betragtninger fra den alvidende, spidsfindigt humoristiske fortæller om køn og tøj, bl.a. denne:

" ... Meget støtter derfor det synspunkt at det er klæder, der bærer os og ikke dem; vi får dem måske nok til at antage form af arm eller bryst, men de former vore hjerter, vores hjerner, vores tunger efter deres smag. Fordi Orlando nu havde båret skørter i en betragtelig tid, var en vis forandring synlig hos hende (...) selv i ansigtet. Hvis vi sammenligner billedet af Orlando som mand med billedet af Orlando som kvinde, vil vi se at selv om de utvivlsom er en og samme person, er der visse forandringer. Manden har hånden fri til at gribe sit sværd, kvinden må bruge sin til at forhindre atlaskerne i at glide af hendes skuldre. Manden ser verden lige ind i ansigtet, som var den skabt til hans brug og dannet efter hans smag. Kvinden kaster et sideblik på den, fuldt af skarpsindighed, tilmed mistanke. Havde de båret de samme gklæder, er det muligt, at deres syn på tilværelsen havde været det samme."

Øvrige værker
Derudover blev nævnt et antal værker, som er tilgængelige via bibliotek.dk.

  • Joan Livingstone og John Ploof (red.): The Object of Labor - Art, Cloth, and Cultural Production  
    Antologi med artikler om tekstilkunst og kunst, der forholder sig kritisk til tekstilindustri og produktion. Indeholder bl.a. tekster fra Helen Haejin Cho, som nævnes i Ida Luka Holmegaards bog
  • Andrew Bolton: Men in Skirts
    Smuk bog om kulturhistorien for nederdele/skørter til mænd, herunder kilte og tunikaer - med masser af illustrationer. 
  • Patrick Mauriès: Androgyne 
    Kunstbog om det androgyne. Store, flotte illustrationer af alt fra modebilleder til klassiske malerier.