Betaling af gebyrer og erstatninger

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger.

Se også vores reglement

Fra 15. juni 2021 overføres nyoprettede gebyrer og erstatninger til Mit Betalingsoverblik.

Der er ingen ændringer i bibliotekets gebyrsatser i forbindelse med skiftet til Mit Betalingsoverblik.

Mit Betalingsoverblik

Mit Betalingsoverblik er en selvbetjeningsløsning der samler alle mellemværender og gæld til Lyngby-Taarbæk Kommune i ét samlet overblik.

På din lånerprofil her på hjemmesiden, under punktet "Mellemværende", kan du se alle mellemværender – både dem der er overført til Mit Betalingsoverblik og dem der endnu ikke er overført.

Hvis du ikke allerede er logget ind, kan du klikke her for at komme til din oversigt over mellemværender.

Vær opmærksom på at kun mellemværender der er overført fra bibliotekssystemet til kommunens økonomisystem, vil kunne ses i Mit Betalingsoverblik.

Betalingsmuligheder

Mit Betalingsoverblik tilbyder følgende betalingsmuligheder:

  • Dankort
  • VISA og VISA Electron
  • MobilePay

Mellemværender kan også betales via netbank eller i banken.

Mellemværender der endnu ikke er overført til Mit Betalingsoverblik, kan fortsat betales med betalingskort her på hjemmesiden.

Kan jeg betale mine mellemværender på biblioteket?

Bibliotekets personale kan ikke tage imod betaling, men du kan benytte bibliotekets publikums-pc'er og betale med betalingskort via din lånerprofil på www.lyngbybib.dk.

Hvordan kan jeg betale en regning på Mit Betalingsoverblik, hvis jeg eller mit barn ikke har NemID?

Hvis du eller dit barn ikke har NemID, fremsendes automatisk et girokort med posten, som kan betales i (net)banken. Du kan også bede om at få tilsendt en MobilePay-anmodning. Spørg i betjeningspunktet eller ring til os på 45 97 37 00.

Jeg kan ikke se mine gebyrer på Mit Betalingsoverblik

På din lånerprofil her på hjemmesiden, under punktet "Mellemværende", kan du se alle mellemværender – både dem der er overført til Mit Betalingsoverblik og dem der endnu ikke er overført.

Betalingsfrister

Hvis du får et gebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale, vil du automatisk få tilsendt en faktura i din e-Boks med en betalingsfrist på 30 dage.

Fakturaen vil blive udsendt fra kommunens økonomisystem, og vil derfor se lidt anderledes ud end du er vant til fra bibliotekets saldoopgørelser.

Betaler du ikke inden betalingsfristens udløb, vil du med 30 dages mellemrum modtage en påmindelse fra biblioteket i form af en saldoopgørelse med en oversigt over alle dine mellemværender.

Hvis du skylder kr. 100,- eller mere i gebyrer eller erstatninger ved betalingsfristens udløb, vil du også modtage en rykker fra kommunens opkrævning. En rykker fra Opkrævningen koster 250 kr. i administrationsgebyr for gebyrer og 100 kr. for erstatninger.

Har du modtaget en rykkerskrivelse fra Opkrævningen, skal rykkeromkostningerne betales – også selvom du har afregnet dit mellemværende med biblioteket.

Hvis man helt vil undgå risikoen for at overskride betalingsfristerne, er det muligt at tilmelde Mit Betalingsoverblik til Betalingsservice.

Biblioteket vil fortsat udsende saldoopgørelser med 30 dages mellemrum, så man løbende får besked, hvis man har mellemværender hos biblioteket.

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

Efter at have gennemført en betaling på Mit Betalingsoverblik, kan der gå op til 72 timer før oplysningerne er opdateret her på lyngbybib.dk og i Biblioteket-appen.

På Mit Betalingsoverblik kan man med det samme se når et mellemværende er blevet betalt.

Jeg synes det lyder kompliceret, hvorfor laver I om på det?

Der er kommet nye krav til hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af det fælles nationale bibliotekssystem, og ville kræve en stor udvidelse af systemet med en række funktionaliteter som allerede findes i kommunernes økonomisystemer. Det er derfor blevet besluttet, at det er bedst at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning, fremfor at bygge det ind i bibliotekssystemet.

Jeg har spørgsmål til mine mellemværender

Selvom kommunen har overtaget opkrævningen af bibliotekets mellemværender, kan du stadig spørge os på biblioteket, hvis du har spørgsmål til dine gebyrer eller erstatninger.

Du kan finde vores kontaktoplysninger ved at klikke her.

Hvis der er noget vi ikke kan svare på, kan du også kontakte Opkrævningen i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Læs mere om Mit Betalingsoverblik på Lyngby-Taarbæk Kommunes hjemmeside